Hvad skal vi med følelserne – i det hele taget?

Selvom du måske ikke oplever det sådan, så kan du faktisk betragte dine følelser som din bedste ven. De er til, for at fortælle dig noget vigtigt om dig selv. Du kan faktisk betragte dem, som et slags kompas, du kan navigere efter. Som en form for indre vejviser.

Men lad os starte med de 5 grundfølelser – det er et godt sted at starte. Det giver et godt udgangspunkt og et godt overblik.

De 5 grundfølelser

Jeg plejer, når jeg underviser og holder workshops i mine grupper, for enkelthedens skyld, at dele følelserne op i 5 grundfølelser. Nogle vælger at dele følelserne op i mange flere grundfølelser. Men udfra min erfaring er fem tilstrækkeligt. Og fordelen ved at arbejde med 5 grundfølelser er, at det er enkelt, tilstrækkeligt og let at huske.

De 5 grundfølelser, som jeg arbejder med, er: GLÆDE, VREDE, FRYGT, SKAM/SKYLD & SORG.


Alle de følelsesmæssige nuancer

 

De fem grundfølelser er at betragte som 5 hovedkategorier. Og under hver enkelt af dem, er der så underkategorier af hver af de fem grundfølelser. Altså alle nuancerne.

Sorg har fx underkategorierne: trist, nedtrykt, deprimeret og ulykkelig. Frygt har bl.a underkategorierne: angst, nervøsitet og rædsel.

Mens vrede har underkategorierne: irritation, frustration og raseri, fx. Skam/skyld-kategoerien dækker over alt fra at føle en lille smule dårlig samvittighed til at føle sig som jordens dårligste menneske. Og kategorien glæde dækker alle nuancerne af denne grundfølelse, lige fra tilfredshed til overstrømmende lykke og ekstase.

Og så til det med at betragte følelserne som et kompas! Så hvad er det, at de vil fortælle dig? Hvad er det, vi skal med de følelser?

Altså alle følelserne har en funktion. Og den funktion er forskellig, alt efter hvad det er for en grundfølelse!

Hvad er følelsernes funktion SÅ?

Hver af de 5 grundfølelser (med deres underkategorier) har deres egen funktion.

 

Vrede

VREDEN har den funktion at fortælle os noget om vores grænser og værdier. Så når nogen eller noget, går over vores grænser, så mærker vi naturligt, hvis vi ellers er i kontakt med vores følelser, vrede! Vreden har altså til hensigt at passe på os. Og at hjælpe os med at sige fra og markere vores grænser og det, der er vigtigt for os.

 

Frygt

FRYGTEN har den funktion at fortælle dig noget om, at der er fare på færde! Hvis du står over for en farlig tiger, så er det rigtig smart, at du kan føle frygt fx. Frygten er et signal til dig om at “tage benene på nakken” og se at komme væk!

 

Skam og skyld

Grundfølelsen SKAM/SKYLD har, som udgangspunkt, også en ganske fornuftig funktion. Denne grundfølelse har til formål at fortælle dig noget om, at du har lavet en fejl eller opført dig utilstrækkeligt (skyld). Eller har handlet på en måde, der går imod dine egne indre værdier. Følelsen af skam eller skyld er altså et signal til dig om, at der er noget, der skal gøres godt igen. Eller, at der er noget i din adfærd, der skal rettes op på eller justeres på i fremtiden.

 

Sorg

Sorgen er naturens medicin mod TAB. Så når du har mistet noget, heler du dit tab ved at sørge over det, du har mistet. I livet er der store og små tab. Så sorg og tristhed er også en sund og naturlig del af livet.

 

Glæde

Og GLÆDEN, ja, den er jo bare rigtig rar at mærke, så MEGET SOM MULIGT :-). Den fortæller os noget om alt det, vi kan lide. Det der bringer os nydelse, taknemmelighed og tilfredshed i livet.

Så, som udgangspunkt, fødes vi altså med et rigtig fint indre kompas – i form af vores forskellige følelser. Problemet med det er så bare, at kompasset ofte kommer helt ud af kurs gennem først vores opvækst. Og senere gennem vores voksne liv. Dette vil jeg komme meget mere ind på i det næste indlæg i denne serie om følelser.

Hvad er konsekvenserne af ikke at lytte til og fordøje sine følelser

Hvis vi undertrykker følelserne og løber fra dem det meste af tiden, så hober de sig op og presser sig hårdere på. Vi kan endda risikere at udvikle en depression eller få angst eller andre alvorlige problemer i livet. Fx. misbrugsrelaterede problemer eller andre tvangsprægede former for adfærd.
Vi risikerer samtidig at komme voldsomt på afveje i livet! At komme væk fra os selv. Og væk fra det vi egentlig gerne vil i vores liv. Og fra det, som er rigtigt for os. For det er jo lige præcis det, som følelserne er her for at fortælle os noget om. “Vejen, der ikke begynder i hjertet, ender blindt”, har et klogt menneske sagt.
Desuden risikerer vi at få alvorlige problemer med nære relationer. Og med relationer til andre mennesker i det hele taget. Fordi vi kommer til at reagere på en måde, som er FOR stærkt farvet af fortidens ubearbejdede og dermed opsparede følelser.

 

I næste blogindlæg i denne serie, vil jeg fortælle dig om, hvordan det følelsesmæssige kompas sommetider er kommet helt ud af kurs. Og om, hvordan du kan justere det igen på forskellige måder. Du vil i et følgende blogindlæg i serien ligeledes kunne læse om, hvilke redskaber, du helt konkret kan bruge til at begynde at håndtere dine følelser på en sund måde.

Så hvis du vil vide mere om FØLELSER – så følg mig på FB, følg med her på bloggen eller tilmeld dig mit nyhedsbrev her på hjemmesiden.

Kan du genkende dig selv i nogen af ovenstående beskrivelser? Har du spørgsmål eller kommentarer vedrørende dette, så tøv ikke med at kontakte mig. Du kan ganske GRATIS skrive til min BREVKASSE. Du er også altid meget velkommen til at ringe eller maile til mig og få en gratis og uforpligtende afklarende telefonsession, hvis du overvejer, om jeg kan være den rette til at hjælpe dig/jer med håndtering af følelser eller andre ting. I så fald er du meget velkommen til at kontakte mig her!