Lever du også en stor del af tiden i fremtiden? Fylder bekymringer om fremtiden så meget i dit liv og dine tanker, at det går ud over kvaliteten af dit liv lige nu? Her i nuet, hvor du jo faktisk lever og har mulighed for at gøre noget for at have et godt liv. Lige nu og i dag.

Jeg havde en ung kvinde i terapi i dag. Hun kom med ovenstående problematik og en oplevelse af, at bekymringer og negative tanker om fremtiden faktisk var med til at ødelægge glæden i hendes liv lige nu og her. Hun kom med et ønske om, at disse bekymringer måtte komme til at fylde langt mindre.

De ting, der fyldte i min klients tanker var især bekymringer om alle de ting i livet, som vi ikke har særlig meget kontrol over – det vil i virkeligheden jo sige alle de ting, der ligger ude i fremtiden. Eller i hvert fald frygtelig mange af dem. Der er jo (desværre) så meget, vi ikke kan kontrollere. Og især kan vi ikke kontrollere rigtig meget af det, der ligger ude i fremtiden.

Jeg synes, at det var et rigtig godt ønske, som min klient kom med. For Gud, hvor er vi mange, der bruger og har brugt alt for mange timer dagligt på bekymringer om fremtiden. Og hvor er det ærgerligt, for hvis vi kan lære at leve lidt mere i nuet, så bliver kvaliteten af livet nu og her markant højere. Jeg taler også af egen erfaring.

Og hvad skal der så til for at slippe bekymringerne og leve mere i nuet? Det lyder jo så let, men er det faktisk muligt, tænker du måske?

Jeg vil ikke sige, at det er let at slippe bekymringerne, hvis man er et menneske, der har været vant til at bekymre sig meget en stor del af sit liv. Det kan jo føles frygtsomt pludseligt at slippe alle bekymringerne. Man kan have en oplevelse af, at det er bekymringerne, der hjælper en. Som en slags forsikring, så det ikke går helt galt. Mange kan være bange for, at det “går galt”, hvis de helt holder op med at bekymre sig.

Men for de fleste moderne mennesker vil det være en stor fordel at blive i stand til at skrue væsentligt ned for de daglige bekymringer. Så de måske kommer til at fylde 20 %, i stedet for fx 50 %. 20 % er jo rigeligt at bruge dagligt på bekymringer!

 

Og hvordan skruer man så ned for bekymringerne?

 

Jeg vil foreslå følgende 6 ting, som har hjulpet mange af mine klienter:

 

  • At stoppe dig selv, når du er ved at åbne “bekymringskassen” i dit sind. I dag kan du simpelthen vælge at “gå udenom”. Ikke at gå derind. Det kan være et bestemt emne, som du ofte bekymrer dig om. De fleste mennesker har et par typiske favoritemner, som deres bekymringer oftest centrerer sig om. Vælg i dag at “gå udenom”. Ikke at gå derind. Du kan altid “gå derind” i morgen igen, hvis du har lyst.. Men ikke i dag. I dag kan du vælge at gå udenom! Fordi det ikke fører nogen gode steder hen, men blot ødelægger dit humør i dag.

 

  • Afled dig selv. Når du opdager, at dit sind begynder at kredse om et af de emner, som du typisk bruger meget tid på at bekymre dig om – Så stop dig selv. Foretag dig noget andet. Afled dig selv og gør noget andet. Lidt ligesom man afleder et barn, der er ked af det eller vred. Vælg bare i dag ikke at bruge tid på bekymringer. Bare gør noget andet.

 

  • Gå en tur – gerne i skoven eller ved vandet. Når du går, og især i naturen, kommer du meget til stede i nuet. Det er ofte en god måde at slippe bekymringer, der bare kører og kører – at foretage sig en eller anden form for bevægelse. Gerne en gåtur i skøn natur. Du kommer ud af hovedet og ned i fødderne – og synsindtrykkene fra naturen hjælper dig til at komme tilstede i nuet.

 

  • Begynd at meditere. Meditation og mindfullness er NÆRVÆRSTRÆNING. Dvs. mental træning i at være tilstede lige nu og her – og slippe tanker om både fortid og fremtid. Derfor er det godt meditere, når man gerne vil blive god til at slippe sine bekymringer. Og gerne vil have mere glæde ind i hverdagen. For med nærværet kommer glæden helt automatisk.
    Hvis du ikke er vant til at meditere kan du fx i begyndelsen bruge en guidet meditation. Man kan downloade en hel del forskellige guidede meditationer til sin telefon fra internettet. Jeg synes, at Jon Kabat-Zinns meditationer er rigtig gode fx.

 

  • Lav noget sjovt. Få mere sjov og ballade ind i dit liv. Lav noget bare fordi det er sjovt og får dig til at grine. Hvis du har svært ved at finde på noget, kan det være, at din kæreste eller dine veninder har nogle gode ideer. Se en sjov film eller læs en sjov bog. Kild din kæreste.

 

  • Brug mere tid på nydelse. Lav mere af det, som bare er rart og behageligt. Mange af os har så travlt hver dag med at præstere og ordne og gøre. Vi har brug for at gøre meget mere af det, der er afslappende og rart. Simpelthen for at få en bedre balance i vores liv og komme ud af “bekymringsgearet”. Tag et fodbad, gå i kurbad, få en massage, bliv vinterbader, gå en lang tur ved vandet. Find selv på mere. Bare fordi det er rart og du har fortjent det. “Nydelsesgearet” er også VÆRENSGEARET. Det vil sige der, hvor du er tilstede og ikke er “ude” i hverken fortid eller fremtid. Der er godt at være – i nuet og i væren. Så vær mere der, hvis du gerne vil skrue ned for bekymringerne.Hvis du ønsker at følge med her på bloggen og løbende få nyheder om relevante emner og tilbud fra mig, så tilmeld dig mit nyhedsbrev her på siden.

Vidste du forøvrigt, at jeg har et kampagnetilbud til alle studerende. Som studerende koster individuelle sessioner nu kun 495 kr. Tilbuddet gælder for alle studrende frem til 1.9.2017. (Normalprisen er 700 kr.) Hør mere eller bestil tid her.